Geluk en balans in leven·Huis verkopen

Verkoop je huis sneller met Feng Shui.

In het laatste artikel heb ik jou verteld dat EMOTIES een zeer belangrijke rol spelen bij de verkoop van een huis. Een kandidaat-koper kan een huis op een zeer geavanceerd niveau beoordelen. Hij kan de energie van een huis op een onbewuste manier beleven en zijn beslissing om te kopen [of niet] op deze emotionele reactie baseren.

Ik heb je een aantal Feng Shui tips gegeven hoe je met een goede eerste indruk de EMOTIES van de potentiële kopers positief kunt beïnvloeden. Maar wat als je helemaal geen kijkers krijgt? Wat doe je dan? De kijkers kunnen geen positieve eerste indruk van je huis krijgen omdat ze er niet komen.

Geloof het of niet, maar dit keer ga ik je weer over EMOTIES vertellen! Welke emoties dat zijn en wat zijn mijn geheime verkooptrucs, lees je allemaal in dit artikel! LET OP! Ik heb deze tips nog nooit eerder met iemand gedeeld!

In de verkoopstyling of ‘vastgoedstyling’ word de nadruk gelegd op het prikkelen van onze basis zintuigen. Het gebeurt met name door het spelen met licht/kleur, aangename geur, temperatuur en neutrale inrichting. Feng Shui voegt hierbij een mysterieuze maar wel essentiële component toe – hoe een huis ‘voelt’.

Het voelen van een huis begint al bij de eerste contact via internet, het bekijken van foto’s in de etalage van de makelaar of in de krant, door er langs te rijden en de omgeving te verkennen. Op dit niveau worden al beslissingen genomen of een huis goed voelt, ons voldoende intrigeert om tot actie over te gaan en het huis te bezoeken. Hoewel heel veel verkoopstylisten en makelaars van mening zijn dat leuke foto’s, goede presentatie op het internet en sfeervolle inrichting voor voldoende kijkers moeten zorgen, gebeurt het toch vaak dat een mooi huis geen kijkers krijg. Waarom is dat?

Ik heb onlangs een bezorgde email van een makelaar ontvangen: “Wij vragen ons af of het wel zin heeft om jou in te schakelen voor een huis die slechts 2 kijkers in de 17 maanden, waarvan 1 tijdens een Open Huis, heeft gehad. De woning is in een keurige staat, heeft een goed onderhoudsniveau, is behoorlijk ruim en de uitstraling is mijns inziens gewoon goed. Fotografie is goed geslaagd op een mooie, heldere dag. Bij eerdere sessies heb ik je eigenlijk altijd ingeschakeld als er al een redelijk aantal kijkers geweest waren die wel positief waren over het huis maar niet tot actie overgingen; hier heb ik tot mijn eigen verbazing en teleurstelling van de eigenaren eigenlijk helemaal geen belangstelling van potentiële kijkers. Dus vrijwel niemand heeft het interieur van deze mooie woning kunnen beoordelen en eventueel veroordelen!”

Tja, een groot mysterie. Een mooi huis met goede presentatie en toch geen belangstelling vanuit de markt. Er is niets mis met het interieur van het huis, maar toch geen kopers, niet eens kijkers. Wat schrikt alle kijkers toch af? Het antwoord is… EMOTIES. Ook hier hebben wij te maken met EMOTIES, maar dit keer zijn dit de emoties van de bewoners zelf – angsten om los te laten en afscheid nemen van het huis en de vertrouwde omgeving.

Mensen zijn in veel gevallen te emotioneel bij het huis betrokken en dan hebben ze moeite om het los te laten. Het voelt alsof je samen met jouw huis, een stukje van je eigen identiteit verkoopt, een belangrijk deel van de familie geschiedenis. Jouw kinderen hebben hier hun eerste stapjes gezet, het was jouw eerste echte eigen plekje waar je,je veilig kon voelen. Hoe kan je nu afstand nemen van al deze herinneringen? Wat staat mij op het nieuwe plek te wachten? Word ik daar ook gelukkig?

Al deze emoties kunnen een enorme obstakel bij de verkoop van een huis vormen. En al deze emoties kunnen op de potentiële kopers geprojecteerd worden. Op een onbewust niveau zullen ze zich niet welkom voelen omdat de energie van de huidige bewoners te aanwezig is. Er is nog geen ruimte gemaakt voor nieuwe bewoners. Als dit ter sprake komt, dan wat er gedaan moet worden is natuurlijk het los laten van de angsten en afscheid nemen van het huis.

Dit is ook wat we in het eerder genoemde huis hebben gedaan. Vrij direct bij mijn aankomst voelde ik veel verdriet. Tijdens het gesprek met de huiseigenaren is er iets bijzonders gebeurd, de vrouw des huizen sprong opeens in tranen, tot grote verbazing van haar man. Heel veel emoties kwamen naar boven, zelfs de vrouw wist niet goed waar al deze emoties vandaan kwamen. Ze waren duidelijk verborgen in haar onbewuste en zaten te wachten op een goed moment om bevrijd te worden.

Er zijn een aantal simpele en leuke rituelen die deze emoties/angsten overwinnen, een van deze is bijvoorbeeld om een brief te schrijven aan het huis. Ik krijg altijd hele leuke reacties van mensen / gezinnen, die dit hebben gedaan. Zitten de angsten bij je kinderen, probeer ze dan meer bij het inrichten van hun nieuwe kamer te betrekken. Maak een leuke moodboard van de inrichting en sfeer van de nieuwe kamer. Dit kan ze helpen om ‘het nieuwe’ dichter bij ze te brengen en te visualiseren hoe het zou kunnen zijn om in de nieuwe kamer te wonen.

Je kunt je ook ‘klaar maken’ om te gaan door enkele van jouw meest waardevolle bezittingen alvast in een verhuisdoos te pakken. Je creëert dan een duidelijke intentie om verder te gaan, je bent klaar voor de volgende etappe in je leven!

Zoals je net hebt kunnen lezen, het gaat niet alleen om een mooi plaatje, maar ook om wat er achter dat plaatje staat, de emoties die daarmee gepaard gaan en het hele verkooptraject beïnvloeden. Wordt bewust van emoties die je uitstraalt en wat je richting de potentiële kopers zendt. En als je blokkades/angsten ontdekt, probeer dan deze direct op te lossen zodat de natuurlijke flow weer in beweging komt.

Mocht je er toch niet uitkomen om je huis te verkopen, kun je mij altijd bellen of e-mailen voor hulp. Ik zal jouw situatie op een dieper niveau analyseren en op zoek gaan naar een oplossing van de blokkades die je ervaart.

Wena Brussaard
Master of Feng Shui

©2012 Wena Brussaard/100% Feng Shui, alle rechten voorbehouden.

WIL JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, NIEUWSBRIEF OF OP EEN WEBSITE? Dat kan, zolang je deze informatie, met een werkende link naar genoemde website opneemt: “Door Wena Brussaard van Feng Shui Design Academy. Ga naar www.fengshuidesignacademy.com voor het aanvragen van het gratis Feng Shui Journaal

Plaats een reactie